VillaVibes stopt met tennisvakanties VillaVibes stopt met tennisvakanties

Avatar van Harold Blanken
Door: Harold Blanken
Leestijd: 5 minuten
Afbeelding voor VillaVibes stopt met tennisvakanties
Afbeelding voor VillaVibes stopt met tennisvakanties
Afbeelding voor VillaVibes stopt met tennisvakanties

Onlangs won VillaVibes een FD Gazellen Award. Dat betekent dat we tot de snelst groeiende bedrijven in Nederland horen.

Een mooi moment om te laten weten dat we -in ieder geval voorlopig- hebben besloten om te stoppen met onze tennisvakanties.

Hè?

Dat klinkt niet helemaal logisch toch? Snel groeien en dan tóch stoppen met tennisreizen?

Toch is dat wat we hebben gedaan. We hebben iedereen die bij ons afgelopen jaar een tennisvakantie had geboekt, laten weten dat we volgend jaar geen tennisvakanties meer gaan organiseren.

Maar … waarom?

Waarom we zijn gestopt met tennisvakanties?

Bij VillaVibes werken allemaal gedreven mensen. Dagelijks bespreken we hoe onze single weekenden en vakanties gewaardeerd worden. De wil om het goed te doen en van onze klanten fans te maken, is groot. De lat ligt dan ook hoog.

Dat heeft ook impact op iedereen die hier werkt. We willen het goed blijven doen. Het is voor ons geen optie om die lat wat lager te leggen. Tegelijkertijd willen we dat er meer en meer hoger opgeleide singles ons leren kennen en met ons mee gaan.

Als je zoveel ambitie hebt, moet je uitkijken dat je jezelf niet voorbij loopt. We zijn niet alleen zuinig op de kwaliteit van al onze singlereizen en weekenden, we zijn ook zuinig op iedereen die hier werkt.

Daarom zijn we een bekend groeitraject gaan volgen met de naam ‘Scaling Up’. Gedurende een intensief traject van ongeveer een jaar, leren we hoe we duurzaam kunnen groeien. Dus ‘hoe we meer mensen mee kunnen nemen’, ‘de kwaliteit goed houden’ en ‘onze medewerkers happy houden’.

Keuzes maken

Tijdens Scaling Up leren we vooral hoe essentieel het is om keuzes te maken. Doe je dat niet, dan kun je er op wachten tot jouw bedrijf stagneert. Of instort. Om een goede koers te varen met je bedrijf, ontkom je niet aan het maken van keuzes.

Er zijn enorm veel dingen belangrijk, maar wij (en alle bedrijven die in onze fase zitten, dat is de grap) moeten vooral ook leren wat we niet meer gaan doen.

Zo moeten we ook kritisch kijken naar onze producten. Willen we ook de komende jaren onze hoge klantwaarderingen behouden, dan zullen we een aantal producten moeten laten vallen. Je kunt je energie namelijk maar één keer besteden en dan kun je maar beter focus aanbrengen.

Dat gaat dan vooral om producten waar relatief (!) weinig mensen mee gaan. Of waar minder toekomst in zit. Bij de analyse van onze reizen, bleek dat er eigenlijk te weinig toekomstperspectief is voor onze tennisvakanties. Ze zitten weliswaar nog redelijk snel vol bij vrouwen, maar voor het aantal mannenboekingen moesten we te hard werken. Bovendien krijgen we signalen uit de markt dat het aantal mannen dat op tennisvakantie wil aankomend jaar verder daalt.

Van tennis naar Padelreizen

Daarbij komt ook dat steeds meer tennissers overstappen naar padel. De afgelopen jaren nam het aantal tennisboekingen niet meer toe (het nam zelfs iets af) en we zagen de vraag naar padel-vakanties flink toenemen. Komend jaar verwachten we bijvoorbeeld een groei van 50%, alleen al op onze padel reizen.

Met pijn in ons hart hebben we daarom besloten onze Scaling Up-lessen te volgen en te kiezen voor padel in plaats van tennis. Dat is niet alleen pijnlijk voor onze trouwe tennisklanten, maar ook voor onszelf.

Maar het is geen keuze tegen onze tennissers, maar een keuze voor de 10.000 andere klanten die jaarlijks met ons op vakantie gaan en rekenen op reizen en weekenden van hoge kwaliteit.

Vinden wij dit leuk? Nee!

Boze reacties van tennissers

Toen wij de tennissers vertelden dat we komend jaar geen tennisvakanties programmeren, kregen we boze reacties. En onbegrip. Er werd verwezen naar een reis waar we het aantal tennissers van 24 hadden uitgebreid naar 36. Wij snappen dat je het dan moeilijk te begrijpen vindt.

Maar wij kennen de cijfers op jaarbasis en die worden toch elk jaar iets minder. Het is heel moeilijk om veel mensen te moeten teleurstellen. En ook voor ons was het in eerste instantie lastig om te stoppen met een product waar we nog winst op maken.

Maar uiteindelijk willen wij die dingen doen die goed zijn voor VillaVibes, alle Vibers die willen blijven rekenen op goede kwaliteit en medewerkers die bij ons werken en dit nog lang met plezier willen blijven doen.

Andere vakanties dan tennisreizen

Inmiddels weten wij hoeveel plezier mensen beleven aan padel tijdens onze vakanties. We weten ook dat veel tennissers over zijn gestapt op padel. Maar we weten ook dat we een deel van onze gewaardeerde klanten gaan kwijtraken door onze beslissing.

We hopen dat ze ons nog weten te vinden en een andere singlereis bij ons willen beleven. Of dat ze alsnog een padel vakantie bij ons gaan proberen. In het andere geval kunnen we hooguit hopen dat ze begrijpen dat deze beslissing niet tegen hen gericht was.

Dus ben je een tennisser en ging je graag met ons mee: sorry! Hopelijk begrijp je met bovenstaand verhaal waarom we deze keuze gemaakt hebben. 

Tot slot: zeg nooit ‘nooit’. Wie weet komen onze tennisreizen in de toekomst toch weer terug. Blijf VillaVibes daarom vooral volgen via de nieuwsbrief en socials.  

CTA afbeelding

Speciale kortingen ontvangen?

Meld je aan voor de VillaVibes nieuwsbrief.

Bijna vol alarm

 

Bijna vol alarm

Meld je gratis aan voor het Bijna vol alarm van deze reis. Je ontvangt een mailtje als we zijn aanbeland bij de laatste plekjes.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Geslacht

Reis alsnog boekenAnnuleren