Nynke vertelt over haar eerste Singlereis in Molveno Nynke vertelt over haar eerste Singlereis in Molveno

Avatar van Roy van Ammers
Door: Roy van Ammers
Leestijd: 9 minuten
Afbeelding voor Nynke vertelt over haar eerste Singlereis in Molveno

Hoe is het om als wielrengids mee te gaan met een Hike & Bike van VillaVibes? Nynke vertelt het je graag. Zij ging namelijk voor de allereerste keer mee met onze actieve singlereis naar Molveno.

Het is mei als ik een berichtje ontvang met de vraag of het me leuk lijkt om mee te gaan als fietsgids naar de Dolomieten. “Zeven dagen fietsen, lekker eten en een leuke groep mensen begeleiden, dat klinkt zeker goed!”, denk ik. Ik hoor vervolgens dat het een singlereis is? Interessant! Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Ik ken niemand die op singlereis is geweest en weet daardoor niet wat ik kan verwachten. Alsof het zo had moeten zijn, raak ik op een feestje in gesprek met Joost die toevallig op het hoofdkantoor van VillaVibes werkt. Zijn verhalen geven de doorslag; zo’n gave week als fietsgids begeleiden wil ik zeker niet missen!

In september is het dan zover! Ik ga met 45 gezellige singles op Hike & Bike reis naar het Italiaanse Molveno. Ik begeleid daar ‘team cappuccino’ de langzamere, maar gezelligste groep wielrenners (al zeg ik het zelf achteraf 😉

Zo ziet een dag hiken & biken eruit

Een dag hiken & biken voelt een beetje als het ritme dat je ook op wintersport vakantie hebt. We staan elke dag op tijd op om flink te ontbijten. Daarna laden we de route op onze fietscomputers, vullen we onze bidons en nemen we nog wat zoetigheid voor onderweg mee. Klaar voor een dag vol avontuur!

Met het zonnetje op onze hoofd en de wind door onze haren slingeren we door het dorp naar beneden. De eerste kilometers fietsen we lekker vlak langs het Lago di Molveno. Het enorm blauwe water en de steile bergen daarachter zijn een prachtig gezicht. Het is daarnaast een fijne manier om te wennen aan het fietsen in een groep en om elkaar te leren kennen. Na een spannende tunnel beginnen we aan de eerste klimmetjes en al snel volgt het ene na het andere mooie uitzicht.

Na zo’n anderhalf uur fietsen, stoppen we bij een gezellig cafeetje in een dorpje waar de tijd lijkt stil te staan. Een hele lieve dame neemt enthousiast onze bestelling op en begint daarna als een gek onze cappuccino’s, espresso’s en doppio’s te zetten. Ondertussen ratelt ze in het Italiaans met stamgasten, die ondanks dat het 11 uur ‘s ochtends is, al aan een flink glas wijn zitten. Als dat geen ‘bella vita’ is in de Dolomieten!?

Na de koffie, wachten er een paar flinke klimmetjes op ons! Al snel zie je daardoor wie de meer ervaren fietsen zijn en voor wie fietsen in de bergen nog best spannend is. Maar dat is geen probleem. De snelle fietsers wachten bij elke klim bovenaan de berg op de langzamere fietsers. Iedereen moedigt elkaar aan en helpt elkaar waar nodig, wat fijn zo’n groep! Ondertussen krijgen we zin in lunch en dat mag heel Italië weten; terwijl we naar boven trappen zingen een aantal luidkeels ‘Ik heb zo’n zin in een pizza calzone’. Wat een heerlijk gevoel van samenhorigheid.

Helaas staat pizza niet op het menu van ons lunchtentje. Maar een glas ijskoude cola en een flink bord pasta smaken ook heerlijk na zo’n stuk fietsen! De lunch is daarnaast ook een goed moment om elkaar beter te leren kennen. En zo komen we erachter dat de opa en oma van Jurgen naast de moeder van Cathelijn wonen. De wereld is klein! 😉

We zitten tijdens de lunch zo gezellig te kletsen, dat we wel zin krijgen in een biertje. Maar daar moeten we toch nog even op wachten. Molveno ligt op meer dan 800 meter hoogte dus we moeten nog een flink stuk klimmen. Met die lekkere pasta in ons lijf is dat natuurlijk geen probleem. Voor we het weten zijn we alweer terug bij het hotel, waar de hikers en mountainbikers op ons in het zonnetje zitten te wachten. Dat biertje hebben we nu wel verdiend!

Als we alle verhalen hebben gehoord en de mooiste foto’s van de anderen hebben gezien, gaan we lekker douchen en dineren. Daarna begint het avondprogramma en wordt er nog veel meer gelachen en gekletst. Wat een topdag!

Dit doe je in de avond

Eigen inbreng en leuke ideeën voor in de avond worden zeker gewaardeerd door de reisleider. Het avondprogramma zal er dus niet bij elke Hike & Bike reis hetzelfde uitzien. Om een idee te krijgen, vertel ik je graag hoe dat er bij ons uitzag.

De eerste dag, zondag, is er een spelletjesavond. Veel van de groep hebben gehoor gegeven aan de oproep om een spelletje mee te nemen, dus al snel wordt er fanatiek gespeeld! De ene groep zit middenin een serieuze schaakpartij, terwijl de andere groep de hele tent bij elkaar schreeuwt met ‘30 seconds’. Ieder zo z’n eigen ding 😉

Op maandagavond organiseer ik samen met de reisleider een Pubquiz. Om iedereen de kans te geven verschillende mensen te ontmoeten, vinden we het leuk dat de fietsers, mountainbikers en hikers goed gemixt zijn. Bij het diner had iedereen dit zelf al gedaan, dus dat is lekker makkelijk! Daarna spelen we in teams van 5-7 man een aantal rondes. Voor een van die rondes moet je op de hoogte zijn van de laatste verhalen, want de vragen gaan over mensen uit de groep. ‘Wie had er bijvoorbeeld een flesje nagellak mee met hiken en kwam er op de berg achter dat het was gebroken?’

Woensdag is een vrije dag, dus iedereen kan lekker uitslapen. En dat betekent dat de voetjes dinsdagavond van de vloer kunnen! ‘Het feestcomité’, dat bestaat onze reisleider Jordy en twee VillaVibers die het heel leuk vinden om feestjes te organiseren, bouwt de hotellobby om tot een silent disco. Niet veel later gaat een deel van de groep los op de Backstreet Boys, terwijl anderen meeblèren met de grootste apres-ski hits. Als we met 30 man in polonaise als zingend naar buiten lopen, kijkt een man die z’n hond uitlaat toch wel wat vreemd op. Een silent disco én een polonaise, dat hadden ze in Molveno zeker weten nog nooit gezien.

Op woensdagavond kan iedereen lekker zelf z’n gang gaan. Een vriend van de hotelbaas biedt aan om een yogales te geven. En daar heeft een klein groepje wel zin in! Een ietwat bijzondere entree heeft de yoga instructeur wel; hij komt namelijk vliegend naar het meer met zijn paraglider…?

Ook op donderdagavond staat er niets gepland, maar daar brengt de groep zelf verandering in. Lies biedt aan om een salsaworkshop te geven en dat zien veel VillaVibers wel zitten! Na het diner klinken er salsaklanken uit de speakers en staat er zeker twintig man te dansen in de lobby.

Een aantal VillaVibers wil daarna graag op stap. Dat is in het rustige Molveno een uitdaging. De dames van het feestcomité zien op Google dat er in het naastgelegen skidorp Andalo een après-ski bar is, maar daar is volgens de hoteleigenaar niets te doen in september. Toch weten ze 25 VillaVibers zo enthousiast te krijgen om mee te gaan.

De barman van het hotel biedt aan om voor taxichauffeur te spelen. En dus zitten we rond negen uur in een busje naar Andalo. Bij aankomst in de après-ski bar, blijkt dat er nog minder te doen is dan we hadden verwacht. We stappen een tent binnen waar het doodstil is en twee mensen voetbal zitten te kijken. Ze kijken verrast op als we binnenkomen.

Iemand van ons roept ‘musica!’. En dat waardeert de barman wel. Binnen tien minuten hebben we de hele toko overgenomen. We mogen zelfs de muziek bedienen; dat gaat van après-ski hits, tot carnaval en foute hitjes. Italianen die buiten lopen, kijken nieuwsgierig naar binnen. Ik spreek ze aan in mijn beste Italiaans en trek ze vervolgens aan de arm mee naar binnen. Een uur later staat de kroeg bijna vol. En zo beleven wij niet alleen een topavond, maar ook iedereen in Andalo!