Femke pakte op surfvakantie in Ericeira voor het eerst een hoge golf: ‘Dat gaf zo’n enorme kick!’ Femke pakte op surfvakantie in Ericeira voor het eerst een hoge golf: ‘Dat gaf zo’n enorme kick!’

Avatar van Roy van Ammers
Door: Roy van Ammers
Leestijd: 7 minuten
single surfvakantie Femke de jong

Stel je voor: zonovergoten dagen aan het strand, hoge golven, avontuur dat lonkt, heerlijk eten, nog lekkerdere cocktails en een hoop gezellige gelijkgestemde Vibers. Femke de Jong (34) uit Amsterdam maakte het allemaal mee tijdens een onvergetelijke surfvakantie met VillaVibes naar het Portugese Ericeira. Bovendien beleefde ze een primeur!

Femke wist al snel dat ze zich bij VillaVibes op haar plek zou voelen. “Mijn zus is vorig jaar met VillaVibes op singlereis geweest en raadde het mij aan. Ze dacht dat het echt iets voor mij zou zijn, en dat klopte. Ik heb vroeger ook veel gereisd en heb ook wel gebackpackt. Ik ben gek op avontuur en nieuwe mensen ontmoeten. Ik hoefde er dus niet lang over na te denken of ik met VillaVibes op vakantie zou gaan.”

Ik ben gek op avontuur en nieuwe mensen ontmoeten dus ik hoefde er niet lang over na te denken.

Femke en haar mede-Vibers tijdens de surfvakantie in Ericeira Portugal

Avontuurlijke hobby
Femke koos voor een surfvakantie in Ericeira, omdat ze twee jaar geleden al een keer op surfkamp was geweest. Ze houdt van actieve vakanties en Ericeira, met zijn prachtige golven en zonnige kustlijn, leek haar de ideale bestemming om haar avontuurlijke hobby weer op te pakken. Ook het verblijf in een surfhouse, een comfortabele villa met zwembad gelegen op een heuvel, trok haar meteen aan. “Wat ik heel fijn vond was dat het surfhouse exclusief voor de VillaVibes-groep was. Je kon er bijvoorbeeld gewoon je kamerdeur openlaten. Het voelde allemaal heel vertrouwd.”

Haar kamer deelde ze met twee andere meiden. “Dat was echt heel gezellig. Alleen, toen we de kamer voor het eerst zagen, schrokken we wel een beetje. De ruimte was niet zo groot en de drie bedden stonden bijna tegen elkaar aan. We hebben de bedden toen anders neergezet zodat we alle drie ons eigen plekje hadden en dat ging vervolgens prima.”

Het VillaVibes Surfhouse in Ericeira

Leuke groep surfgenoten
De andere Vibers bleken gelijkgestemde avonturiers. “De groep bestond uit 26 man, vijftien vrouwen en elf mannen”, zegt Femke. “Meteen de eerste dag werden we in groepjes verdeeld voor de surfles. Voor de meesten was het de eerste keer op een surfplank, behalve voor het groepje waar ik in zat. Omdat wij al wat ervaring hadden, mochten wij vanaf de eerste dag al dingen zelf doen. Ik had echt een hele leuke groep, we hadden een goede klik. Hoewel surfen een vrij individualistische activiteit is, hielden we elkaar wel in de gaten. Vooral de eerste dagen was de stroming erg sterk. Zo sterk zelfs, dat ik er af en toe bijna niet doorheen kwam. Een paar mannen hielpen me dan een beetje. En had iemand een goede golf gepakt, dan was de rest heel supportive.”

Warming-up tegen de spierpijn
De dagen in Ericeira kenden een ontspannen ritme. “Meestal gingen we tussen half negen en half tien ontbijten. Vanwege de getijden waren de surflessen niet altijd op vaste tijden. Een busje bracht ons naar het strand, op ongeveer een kwartier rijden van het surfhouse. Daar trokken we eerst ons wetsuit aan. We begonnen altijd met een warming-up, wat erg fijn was. Je krijgt namelijk behoorlijk spierpijn van surfen! Onze surfleraar vertelde voor elke les wat we die dag zouden gaan leren. Daarna gingen we het water in en mochten we twee uur lang surfen.”

Een goede warming-up voordat het echte surfen kan beginnen

Ook genoeg vrije tijd
Na de surfles werden de Vibers weer met het busje teruggebracht naar het surfhouse. “Daar aten we dan een lekkere tosti of een heerlijke acai bowl die je bij het barretje aan het zwembad kon bestellen. Daarna hadden we vaak vrije tijd en had je alle gelegenheid om te relaxen aan het zwembad, naar het strand te gaan of het nabijgelegen dorpje te bezoeken.”

Naast de in totaal vijf surflessen kon je ook vier yogalessen volgen. “Meedoen was geheel vrijblijvend”, vertelt Femke. “Een deel van de groep deed hieraan mee.” Op woensdag stond er een citytrip naar Lissabon op het programma. “Daar hebben we een fietstocht gedaan onder begeleiding van een gids.”

Femke met haar mede-Vibers aan een heerlijke lunch.

In het surfhouse werd drie keer een themadiner georganiseerd. “Er was een pizza-avond met lekkere pizza’s uit de steenoven, we hebben een keer gebarbecued en een Tex-Mex avond gehad. Je kon je ook een keer aanmelden voor een diner met wijnproeverij. Het diner heb ik wel gedaan, de wijnproeverij heb ik overgeslagen.”

Supergezellige avond in piepklein barretje
Ook ‘s avonds hoefden de Vibers zich niet te vervelen. “De eerste avond zijn we met zijn allen uit eten geweest. Na het eten ging een deel van de groep terug naar het surfhouse, de rest wilde nog de kroeg in. We vonden een piepklein barretje, waar we een supergezellige avond hebben gehad. Uiteindelijk zijn we hier elke avond naartoe gegaan. Meestal werd het er drukker naarmate de avond vorderde, maar soms waren we de enige bezoekers. Omdat de bar zo klein was, leek het er al snel vol haha! We hebben ook een keer een pubquiz gedaan die onze reisleidster had gemaakt. Dat was ook ontzettend leuk!”

In de botsauto’s
Van alle leuke momenten die ze er heeft beleefd, heeft Femke vooral aan de laatste avond goede herinneringen. “We zijn toen met de hele groep naar een winkel gegaan waar ze surf- en skatekleding verkopen. Er was midden in de winkel een bar, maar ook buiten was er een bar waar je poké bowls kon kopen en waar een percussieband speelde. Ernaast was een skatepark waar mensen van alle leeftijden aan het skaten waren. Op de achtergrond zag je het strand, de zee en de ondergaande zon. We zijn daar gebleven tot de band klaar was met spelen. Daarna zijn we weer naar onze favoriete cocktailbar gegaan. Onderweg kwamen we nog langs een kermis waar we in de botsauto’s zijn geweest. Gewoon heel spontaan!”

Reünie
Of ze leuke contacten heeft overgehouden aan de reis? “In de groepsapp is al sprake geweest van een reünie. Een van de andere Vibers heeft een grote boerderij waar we allemaal kunnen slapen. Daarnaast heb ik met een wat kleiner clubje mensen nog appcontact. Het was gewoon een hele leuke groep, ik heb ontzettend gelachen en leuke gesprekken gehad. Overigens is er minstens één stelletje ontstaan tijdens de reis, leuk toch!”

Femke in opperste concentratie terwijl ze een mooie golf pakt.

Ik heb echt beter leren surfen.

Enorme kick
De singlereis naar Ericeira bleek ook goed voor haar surf skills. “Als beginnend surfer start je altijd op het witte schuim. Maar aan het eind van de week gingen we met ons groepje naar de groene golven achter de branding. Het is best heftig om daar te komen vanwege de hoge golven. Maar het is me een paar keer gelukt om op zo’n golf te komen. Dat gaf zo’n enorme kick! Wat dat betreft kan ik wel zeggen dat ik echt beter ben geworden in surfen.” Femke zou zeker nog eens met VillaVibes op singlevakantie willen. “De wintersportvakanties zijn erg populair, die lijken mij ook wel wat. Maar dan moet ik nog wel single zijn”, lacht ze.

Wil jij ook (leren) surfen in het zonovergoten Ericeira? Bekijk hier deze surfvakantie Ericeira.