2019. Wat er goed- en… wat er fout ging 2019. Wat er goed- en… wat er fout ging

Avatar van Harold Blanken
Door: Harold Blanken
Leestijd: 9 minuten

Zo. Dat was 2019. Wat een jaar was het weer. Via onze nieuwsbrieven en Facebook-posts krijg je misschien wel een beetje mee hoe het ons het afgelopen jaar is vergaan.

Maar toch … wat je ziet is vooral de mooie kant. Groepjes blije Vibers, verkooprecords en nieuw VillaVibes-personeel. En het is allemaal waar. We hebben een geweldig jaar gedraaid. Maar achter de schermen liep echt niet alles altijd op rolletjes.

Omdat binnen ons bedrijf ‘delen’ en openheid belangrijke waarden zijn, blikken we graag met jou terug op dit jaar. Op de VillaVibes-manier. Met onze successen én de tegenvallers van 2019.

Succes: 20% meer Vibers

We hebben geknald afgelopen jaar. Voor het derde jaar achter elkaar zijn 20% meer Vibers met ons mee geweest op reis. Echt gaaf dat steeds meer singles ons weten te vinden. De groei kwam vanuit alle soorten reizen maar vooral onze weekenden en sportieve singlevakanties zijn populair.

De groei zit in alle leeftijdsgroepen, maar het is opvallend om te zien dat met name de leeftijdscategorie 40-59 jaar enorm hard groeit.

Het mooie is dat we onze gemiddelde klantwaardering op hetzelfde niveau wisten te houden als vorig jaar (dit jaar een gemiddelde waardering van 8,30 tegen vorig jaar gemiddeld 8,32).

Wat verder opvalt is dat we afgelopen jaar weer heel veel geboortekaartjes, huwelijkskaartjes en lieve mails kregen van mensen die heel blij zijn met de nieuwe mensen die ze via VillaVibes hebben leren kennen.

Het zijn mensen die ons meestal niet persoonlijk kennen, maar wel persoonlijk benaderen. Dat vinden we een groot compliment. Het maakt dat wij voelen dat wat we organiseren er echt toe doet.

Tegenvaller: ook meer klachten

Als je 20% groeit, heb je ook 20% meer kans op tegenvallers. Hoewel we veel tijd, energie en kennis stoppen in het voorbereiden van onze single reizen en weekenden, gaat er ook wel eens iets mis. Dan krijgen we klachten.

Voorbeeldje? Joost en Harold checkten een hotel in Tarrenz Oostenrijk voor onze Hike & Bike-vakanties. We werden allervriendelijkst ontvangen. Het eten ’s avonds was heerlijk en de kroeg in het hotel -waar wij nogal gecharmeerd van waren- kon elke avond geopend worden. De eigenaresse zou zelfs een goede DJ voor ons regelen. De reviews op Zoover en booking.com deden de rest. Deze gingen we doen.

Achteraf bleek de service aller belabberdst tijdens onze weken in Tarrenz. We konden wel door de grond zakken toen we hoorden dat het personeel ronduit onvriendelijk was, de kroeg elke avond gesloten bleef en het eten ondermaats was.

Vervolgens hebben we er alles aan gedaan om deze weken nog ‘goed’ te krijgen. De kroeg ging een paar avonden open, het personeel ging beter z’n best doen en ook de kwaliteit van het eten ging omhoog. Uiteindelijk scoorden deze weken nog best wel goed, maar we kregen wel behoorlijk wat klachten over de keuze van dit hotel.

Soms krijgen we ook wel eens klachten die in onze ogen minder terecht zijn. Maar toch… ze worden zo gevoeld door onze klanten. En daarmee hebben ze altijd onze volle aandacht. We hebben wel eens uitgerekend dat ongeveer 2-5% van onze singlereizen en -weekenden achteraf gezien onvoldoende VillaVibes-waardig is gebleken.

De pest is alleen: je kunt van tevoren nooit helemaal garanderen dat alles wat je doet BINGO is. We balen ervan, we leren ervan en we hopen dat onze klanten ons een tweede kans willen geven.

Een ‘niet-VillaVibes-waardige-reis’ raakt ons, kost ontzettend veel energie en is uiteraard slecht voor onze reputatie. Alleen al om die reden zullen we er in 2020 weer alles aan doen om 100% voltreffers af te leveren.

+ Strandfeest: wat een dag!

Zaterdag 3 augustus was een gedenkwaardige dag in de geschiedenis van VillaVibes. Op het Zandvoortse strand stonden 1500 prachtige, energieke Vibers met elkaar een feest te vieren waar we het nu nog wel eens over hebben.

Lachende gezichten, schitterend weer en vooral ontzettend veel mensen die het leuk hadden met elkaar. Iedereen genoot van de open sfeer. We mochten live zien wat voor geweldig publiek we hebben. Wat een feest.

– Juli en december: de druk is te hoog

Ambitieus zijn we. En enthousiast. We vinden dat dat alle Nederlandse singles een keer met ons mee moeten gaan. Dat ze ervaren hoe geweldig het is om samen met mensen in de dezelfde levensfase te genieten van het leven. Daarom programmeren we in de zomermaanden en rond de feestdagen -wanneer de vraag het grootst is- volop weekenden, reizen en feesten.

We zijn bij VillaVibes inmiddels met z’n negenen. Maar in maanden als juli en december kunnen we het maar net aan met z’n allen. Zo’n strandfeest bijvoorbeeld is super gaaf, maar het vraagt veel tijd en mankracht. Die we dan ook nodig hebben bij de voorbereiding van onze weekenden en reizen.

Het piept en het kraakt soms. Gelukkig is de instelling van iedereen die hier werkt geweldig en raken we steeds meer geautomatiseerd. Niemand stopt hier tot alles tot in de puntjes is voorbereid. Maar we willen natuurlijk liever niet dat onze mensen te vaak overwerken. Dat is niet goed voor onze eigen Vibes.

Meer mensen aannemen? Zijn we al mee bezig ?. En… we zijn eindelijk geautomatiseerd.

+ Ja! We zijn geautomatiseerd

Twee jaar stond dit onderwerp bij ‘de minnetjes’. We zijn moeilijk te automatiseren. Waar bij elk ander bedrijf een klant een klant is, ga je bij ons eerst door de scan. Ben je wel hoger opgeleid? Val je wel binnen de leeftijdscategorie? Is de man-vrouw verhouding nog wel binnen de gegarandeerde balans?

We prijzen ons gelukkig dat veel mensen met ons mee willen omdat we altijd leuke groepen hebben en waarmaken wat we beloven. Maar we prijzen ons minder gelukkig dat we daardoor zo moeilijk te automatiseren zijn.

Toch is het gelukt. Rond november gingen alle boekingen en betalingen bij ons eindelijk automatisch. De volhardendheid van Roy is beloond. Na anderhalf jaar beschikken we inmiddels over een goed uitgedacht automatiseringssysteem. En … het werkt.

– Nieuwe website nog niet live

Het automatiseren heeft ons uiteindelijk toch weer meer tijd gekost dan we hadden verwacht. Dat is jammer. Want daardoor is een ander belangrijk project stil blijven liggen. Een nieuwe website. Zowel voor mobiel en desktop willen we een mooie verbeterslag doorvoeren.

We willen onze website namelijk weer een stuk aangenamer voor jou maken. Zorgen dat je de leeftijden kunt zien van iedereen die al geboekt heeft. Meer ervaringen van anderen laten zien.

Allemaal kleine verbeteringen doorvoeren waardoor de site weer nét een tikkie gebruiksvriendelijker wordt. In 2020 gaat dat lukken, let maar op.

+ Aannemen van reisleiders op kantoor

“Elk nadeel hep z’n voordeel”, zei Johan Cruijff ooit. En ook op het gebied van personeelswerving haalden we voordeel uit de niet geslaagde arbeidscontracten.

We analyseerden wat er mis was gegaan bij onze sollicitaties. En we trokken onze conclusies. Als reiscoördinator moet je onze reizen snappen. Je moet ze voelen. Je moet van nature al makkelijk kunnen organiseren. Stressbestendig zijn. Zorgzaam. Je moet open zijn. Gastvrijheid begrijpen in elke vezel. Je moet snappen wat belangrijk is voor onze gasten.

Je moet… een reisleider zijn.

We zochten naar goed scorende reisleiders en polsten ze voor een job hier in Arnhem. Susan kwam er helemaal voor uit West-Friesland. En Frouke uit Den Bosch. Dat zegt natuurlijk al wel iets over hun drive.

We haalden de Vibes naar binnen. En we zijn blij met ze. Net als met de anderen die bij ons werken.

– 20.000 euro verlies door faillissement Germania

Maandag 4 februari. Eerst denken we nog dat we de boodschap verkeerd begrijpen omdat de mail in het Duits is. Maar een check op Google brengt meteen duidelijkheid. De Duitse luchtvaartmaatschappij Germania is inderdaad failliet.

Laten wij op dat moment nou nét een groep in Fins Lapland hebben zitten die een paar dagen later opgehaald moet worden door datzelfde Germania. Even is er paniek. Hoe krijgen we onze Vibers op tijd terug? En hoe moet het met de volgende groepen die rekenen op een heerlijke vakantie in Lapland?

Sonja -doorgaans de meest koelbloedige hier in stress-situaties- maakt een plan. We benaderen alles en iedereen die ons kan helpen om onze groepen op te halen en weer te brengen. Uiteindelijk krijgen we het geregeld.

Onze klanten blij. En wij blij dat we ieders vakantie hebben kunnen redden. Het kostte ons uiteindelijk € 20.000 en dat is zuur, maar voor ons valt dit in de categorie ‘you win some, you loose some’. Achteraf is iedereen hier opgelucht.

+ Mooie plannen 2020

Als je dit zo leest, zou je misschien kunnen denken dat het helemaal niet zo lekker zit met de Vibes hier in Arnhem. Maar als je dat denkt, moeten we even wat recht zetten.

Alle tegenvallers die we hierboven laten zien, zijn voor ons eigenlijk luxe problemen. Wij voelen ons rijk met een grote groep Vibers voor wie we er toe doen. Zonder hen geen Vibes, ook niet voor ons. Er wordt volop geboekt en eigenlijk is ons grootste probleem om die groei te managen. Als je in zo’n luxe positie zit, dan mag je alleen maar dankbaar zijn.

En dat zijn we. Echt.

Voor al deze Vibers én voor alle mensen die nog niet met ons mee gaan, maar dat wel zouden moeten doen, gaan we in 2020 vol gas geven. Wat goed is gaan we behouden en uitbouwen, wat beter kan gaan we beter maken.

Houd ons in de gaten het komende jaar. Als ook maar de helft van onze plannen gerealiseerd worden, dan gaan er weer mooie dingen gebeuren in 2020.

We zouden het super gaaf vinden als jij daar bij bent.

Het ga je goed. Zorg goed voor jezelf en voor elkaar.

Liefs van alle VillaVibes-collega’s.

0 reacties

Geef een reactie

CTA afbeelding

Speciale kortingen ontvangen?

Meld je aan voor de VillaVibes nieuwsbrief.

Bijna vol alarm

 

Bijna vol alarm

Meld je gratis aan voor het Bijna vol alarm van deze reis. Je ontvangt een mailtje als we zijn aanbeland bij de laatste plekjes.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Geslacht

Reis alsnog boekenAnnuleren