Afbeelding voor
Afbeelding voor

Annuleren bij VillaVibes

Hoe werkt het precies?

Meer uitleg over annuleren

Bij welke reisorganisatie je ook boekt, overal gelden annuleringsvoorwaarden. Ze zijn simpelweg nodig om te kunnen blijven bestaan als organisatie. Daarom maken wij ‘spelregels’. Met deze spelregels ga je akkoord op het moment dat je een reis bij ons boekt. Je vindt deze in onze algemene voorwaarden.

Wil je het risico beperken  dat je kort voor vertrek moet annuleren en (een deel van) je reissom kwijt bent? Sluit dan een annuleringsverzekering af. Bijvoorbeeld via de website van independer.  Bij een geldige reden krijg jij jouw reissom terug. Wij adviseren iedereen om een annuleringsverzekering af te sluiten. Ga je vaker dan één keer per jaar op reis? Dan is het is meestal het voordeligst om een doorlopende reisverzekering af te sluiten. Kun je het gelijk nooit meer vergeten.

  1. Sluit altijd een annuleringsverzekering af
  2. Tot wanneer mag ik kosteloos annuleren?
  3. De annuleringsdeadline is verstreken. Wat nu?
  4. Ik ben net te laat. Waarom geen coulance?
  5. Hebben jullie geen wachtlijst?
  6. Ik ben een trouwe klant. Krijg ik coulance?
  7. Ik annuleer door zeer ernstige omstandigheden. Hebben jullie geen hart?
  8. Ik heb geen annuleringsverzekering, wat nu?

Dek je in tegen risico: sluit een annuleringsverzekering af

Wij snappen heel goed dat je op het moment van annuleren altijd vindt dat wij iets voor jou zouden moeten kunnen doen. Maar bedenk je ook dat wij jou bij boeking nadrukkelijk hebben gevraagd een annuleringsverzekering af te sluiten. En dat jij besloten hebt het risico te nemen. Je kunt jezelf afvragen in hoeverre het fair is dat jij vervolgens dit risico dat jij besloot te nemen nu bij ons neerlegt.

Tot wanneer mag ik kosteloos annuleren?

Bij ons zitten veel weekenden en vakanties ver van tevoren vol. Vroeg boeken willen we stimuleren. Wij snappen echter ook dat je bij een vroege boeking meer kans loopt dat je moet annuleren.  Bijvoorbeeld omdat je ineens voor je werk naar het buitenland moet. Of omdat je ineens een hele leuke man of vrouw ontmoet met wie je eerst wil uitzoeken of er wellicht iets moois ontstaat.

Om die reden bedachten wij onze Kosteloos Annuleren Garantie. Dat betekent dat je tot enkele weken voor vertrek kosteloos onder je boeking uit kunt. Je bent dan alleen de boekingskosten à 29,50 en de SGR-bijdrage van 5 euro kwijt. Bij je annulering hoef je geen reden op te geven. Een mailtje naar ons is voldoende. Kosteloos annuleren kan totdat de deadline is verstreken. Die deadline is als volgt:

Dit zijn de annuleringsdeadlines:

  • Tot 3 weken voor vertrek kosteloos annuleren voor alle weekenden en short-breaks behalve Oerol (maximaal 5 nachten)
  • Tot 6 weken voor vertrek kosteloos annuleren voor alle andere vakanties (inclusief Oerol)
  • Tot 8 weken voor vertrek kosteloos annuleren voor Lapland

Super flexibel toch?

De annuleringsdeadline is verstreken. Wat nu?

Hoe flexibel we ook zijn met annuleren tot enkele weken voor vertrek, daarna val je bij ons in de annuleringsvoorwaarden. Wij hanteren de annuleringsvoorwaarden van onze branche-organisatie ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisorganisatie).

Heb je een single weekend geboekt en annuleer je binnen drie weken voor vertrek? Dan ben je dus een deel van je reissom kwijt.

Hoe dichter bij de vertrekdatum je annuleert, hoe meer je kwijt bent. Dat heeft allemaal te maken met risico dat wij lopen. Dat zit zo:

Ons hele beleid is ingericht op de boekingen die we ontvangen hebben tot aan de annuleringsdeadline. Zo is de annuleringsdeadline meestal ook de uiterste datum waarop wij onze leveranciers betaald moeten hebben (touroperators, hoteleigenaren, vliegtuigmaatschappijen). Jouw singlereis is dus al vooraf betaald (dat is ook de reden waarom zoveel reisorganisaties in financiële problemen kwamen bij het uitbreken van de corona-crisis en met vouchers moesten werken omdat al hun geld vooraf al uitgegeven was).

Ook zijn onze marketinginspanningen erop gericht dat we onze groepen tijdig vol hebben. Wij beloven grote groepen en we hebben de Altijd Vol Garantie. Daar hangt ook een planning aan vast. Hoe later een annulering, hoe meer kosten we moeten maken om onze Garanties waar te maken.

Ik ben net iets te laat met annuleren. Waarom geen coulance?

In ieder geval: al ben je één dag te laat, je zult vanaf dat moment in onze annuleringsvoorwaarden vallen. In onze algemene voorwaarden kun je precies nalezen op welk moment je welke percentage van de reissom je ons nog verschuldigd bent (of hoeveel restitutie je van ons krijgt).

In het kort zijn dit de redenen waarom je ook na één dag bij ons annuleringskosten verschuldigd bent:

  • Op de dag dat de annuleringsdeadline verstrijkt (of iets daarvoor) hebben wij bijna alle kosten al voor jou gemaakt. Dus ook na één dag.
  • Tot de deadline zijn wij extreem flexibel als het om annuleren gaat. Bij annuleringen na die deadline kunnen we niet langer flexibel zijn. Bij elke annulering na de deadline-dag kunnen onze Garanties (zoals man-vrouw verhouding, of Grote Groep Garantie) in gevaar komen. Dat willen we voorkomen.
  • Wij plannen marketingacties om groepen te vullen ook vaak op de annuleringsdag. Beslissingen en uitgaven die we doen om onze Garanties waar te maken, worden vaak op de dag van de annuleringsdeadline gemaakt. Deze dag is daarmee het ijkpunt waarop we beleid maken en (aanbetalingen) verrichten.

Hebben jullie geen wachtlijst?

Wanneer mensen na het verstrijken van de annuleringsdeadline hun single reis annuleren, vragen ze vaak of er geen wachtlijst is. Voor ons is dit eigenlijk irrelevant. Soms is die er wel, soms niet. Maar het maakt niet uit. Dat zit zo:

VillaVibes kent veel herhalingsbezoekers. Daardoor weten mensen snel iets van elkaar. Bij ons geldt het principe ‘gelijke monniken, gelijke kappen’. Het is natuurlijk niet uit te leggen wanneer de ene persoon wel coulance krijgt (omdat er toevallig wel een wachtlijst was) en de andere niet (omdat die wachtlijst in zijn geval toevallig ontbrak).

In sommige gevallen kan het inderdaad zo zijn dat wij onderaan de streep geld overhouden aan een annulering. Bedenk je in zo’n geval dat wij ook regelmatig met onverkochte plekjes zitten die ons op jaarbasis meer geld kosten. Op zulke momenten staan er voor ons ook geen klanten klaar die die schade van ons overnemen .

Ik ben een trouwe klant. Kan ik geen beroep doen op coulance?

Wij zijn heel blij met al onze trouwe, vaste klanten. Daarom zijn we tot aan de annuleringsdeadline ook heel meedenkend. Maar heel eerlijk: ongeveer de helft van iedereen die met ons meegaat is een trouwe klant die vaker bij ons boekt. Ook hier geldt weer ‘gelijke monniken, gelijke kappen’.

In het verleden zijn we wel eens coulant geweest. Dat kregen we echter als een boemerang weer op ons bord. Omdat veel Vibers elkaar kennen, weten Vibers snel van elkaar wanneer er precedenten zijn geschapen. Een precedent wordt dan al snel een regel. Om die reden willen wij graag voor iedereen dezelfde regel.

Ik annuleer door zeer ernstige omstandigheden. Hebben jullie geen hart?

De reden waarom mensen moeten annuleren, is helaas heel vaak een ernstige.

Hartverscheurend zelfs. Het komt regelmatig voor dat we huilende mensen aan de telefoon hebben. Het is natuurlijk ook verschrikkelijk als je vlak voordat je op vakantie wilt, ineens geconfronteerd wordt met immens verdriet, zoals onverwacht overleden familieleden.

In zo’n geval is het laatste wat je wilt horen, een begripvolle maar zakelijke stem die jou wijst op de annuleringsvoorwaarden.

Maar hopelijk begrijp je dat wij moeilijk anders kunnen dan ons houden aan de vooraf overeengekomen spelregels, zoals de annuleringsvoorwaarden waarmee elke boeker zich vooraf akkoord heeft verklaard.

Het is met name om dit soort verdrietige omstandigheden dat wij mensen nadrukkelijk vragen om een annuleringsverzekering af te sluiten om dit soort onvoorziene risico’s af te dekken.

Geen annuleringsverzekering afgesloten en toch annuleren?

Nogmaals: we hopen dat jij nooit in de situatie komt dat je vlak voor een reis of weekend moet annuleren om vervelende of verdrietige redenen. Maar gebeurt het wel en heb je ervoor gekozen om geen annuleringsverzekering af te sluiten?

Accepteer dan de consequenties. VillaVibes-medewerkers vinden het heel vervelend om jou te moeten houden aan de annuleringsvoorwaarden, maar we hebben geen andere keuze. Hopelijk snap je dat als je bovenstaande gelezen hebt.

Misschien ben je even boos. En dat begrijpen we. Maar we hopen wel dat je snel inziet dat wij niet anders doen dan ons aan de vooraf met jou afgesproken spelregels houden. We moeten dit ook wel doen om ons bedrijf gezond te houden. Wij dragen ons ondernemersrisico bij onverkochte plekken. Fijn als jij jouw risico draagt in het geval van annulering.

Hopelijk snap je dit.

VillaVibes Singlereizen

Single zijn was nog nooit zo leuk

hoe villavibes is opgericht
spel single reizen

Bijna vol alarm

 

Bijna vol alarm

Meld je gratis aan voor het Bijna vol alarm van deze reis. Je ontvangt een mailtje als we zijn aanbeland bij de laatste plekjes.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
Geslacht

Reis alsnog boekenAnnuleren