Sammy ging op Hike óf Bike naar Molveno: ‘Ik heb mijn telefoon amper aangeraakt’ Sammy ging op Hike óf Bike naar Molveno: ‘Ik heb mijn telefoon amper aangeraakt’

Avatar van Roy van Ammers
Door: Roy van Ammers
Leestijd: 7 minuten
Afbeelding voor Sammy ging op Hike óf Bike naar Molveno: ‘Ik heb mijn telefoon amper aangeraakt’

Een paar weken na haar vakantie zit Sammy Slot (32) uit Oostzaan nog steeds een beetje in een vakantiebubbel. Ze ging onlangs met VillaVibes mee op een Hike óf Bike trip naar Molveno in de adembenemende Dolomieten. “Ik heb nog nooit zo’n vakantiegevoel gehad als tijdens deze reis.” Lees Sammy’s verhaal en ontdek waarom!

Het was niet Sammy’s eerste ervaring met VillaVibes. “Ik ben vorig jaar mee geweest met een Hike óf Bike naar Filzmoos in Oostenrijk. Ik wilde graag een actieve vakantie waarbij ik zelf niets hoefde te regelen. Als ik dan ook nog leuke mensen zou tegenkomen, zou dat mooi meegenomen zijn. ”Gelukkig viel haar reisgezelschap totaal niet tegen en had Sammy de tijd van haar leven. “Ik heb er zelfs een aantal nieuwe vriendschappen aan overgehouden.”

Deze positieve ervaring maakte dat Sammy dit jaar weer met VillaVibes op vakantie wilde. Ze had dit keer zelfs een andere vriendin enthousiast gemaakt om met haar mee te gaan. “We hebben samen al eens een roadtrip gemaakt door Noord-Italië. We waren toen allebei al erg onder de indruk van de Dolomieten, dus dit was een uitgelezen kans om daar een week te verblijven.”

Molveno fietsvakantie
De lift bij Molveno met uitzicht op het bergmeer

Niet alleen rijden

Om er te komen, koos Sammy ervoor om te carpoolen met andere Vibers. “Ik vond dat best spannend, omdat ik liever niet alleen met één ander persoon in de auto wilde zitten. Ik bedoel, je moet toch tien uur met elkaar doorbrengen. Dat is best lang als het niet klikt. Uiteindelijk ben ik meegereden met twee andere mensen en dat bleek supergezellig.

carpool singlereis Sammy
Sammy samen in de auto op weg naar Molveno

Molveno is de ideale uitvalsbasis

Molveno gelegen aan een prachtig bergmeer, heeft Sammy als vakantiebestemming positief verrast. “Het is echt een ontzettend leuk, schattig plaatsje en de ideale bestemming als je van hiken, mountainbiken en wielrennen houdt.” Sammy en haar mede-Vibers overnachtten in Hotel Lory. “Een prima hotel met lieve eigenaren”, zegt Sammy.

Klein mountainbike groepje

Iedereen kon bij het boeken kiezen tussen drie hoofdactiviteiten: wielrennen, hiken of mountainbiken. Sammy en haar vriendin kozen voor de laatste. “Ik had in Nederland een paar keer gemountainbiket en vond dat heel cool om te doen.” Doordat veel mensen gingen hiken en wielrennen bleef de MTB-groep beperkt tot vijf mensen. “Ik vond het zelf wel prettig dat we een kleine groep hadden, dan zit je niet zo in elkaars wiel.”

Niveaus gecombineerd

Normaal kies je bij een Hike óf Bike vakantie zelf het niveau dat bij je past: de Cappuccino-groep is voor mensen die het rustig aan willen doen, de Isostar-groep voor de fanatiekelingen. “Maar omdat de groep zo klein was, werden de niveaus nu gecombineerd”, zegt Sammy. Dat was voor niemand een bezwaar. “Als je niet over een moeilijke bike trail durfde, was er vaak een alternatieve route. Of je kon desnoods een stukje lopen. Het was een relaxte sfeer dus als je even op elkaar moest wachten, vond niemand dat erg.”

Als je even op elkaar moest wachten, vond niemand dat erg.

Sammy tijdens het mountainbiken. “Lekker klein groepje”

Van activiteit wisselen

Voor deze Hike óf Bike naar Molveno hadden Sammy en haar vriendin ter plekke een e-mountainbike gehuurd. “Een elektrische mountainbike klinkt misschien makkelijk, maar geloof me, dat is het echt niet. Een paar mensen uit de hikersgroep zijn de tweede dag met de MTB-groep meegegaan, omdat ze dachten dat het niks voorstelde. Ze grapten ook al dat het elektrisch vast niet zo zwaar zou zijn. De grapjes hielden snel op toen we pittig omhoog moesten fietsen haha. Ze hebben flink gezweet op de e-bike.”

Sammy heeft op haar beurt ook een keer gehiket. “Iedereen die dat wilde, kon tussendoor een keer van activiteit wisselen. Toen ik vorig jaar naar Oostenrijk ging had ik geen wandelschoenen mee. Maar nu was ik voorbereid en heb ik speciaal wandelschoenen aangeschaft voor deze reis. Dat was een goede keuze!”

Sammy tijdens het hiken: “Goed dat ik mijn wandelschoenen mee heb genomen”.

Lekker cappuccinootje

Het programma bestond uit vijf dagen fietsen en een rustdag. “Veel groepen vertrokken rond negen uur ‘s ochtends. De dag ervoor bespreek je vaak al met de gidsen wat de route wordt. Je begint met een paar uurtjes fietsen, waarbij je soms stopt om van een mooi uitzicht te genieten. Lunchen deden we uitgebreid in mooie berghutjes. En soms namen we nog een extra koffiepauze op een terras. Dit was ook een beetje afhankelijk van het weer. Rond 16:00 uur waren we vaak weer terug bij het hotel en konden we nog van de laatste zon genieten op het terras. Dan was er genoeg tijd om bij te kletsen met de anderen uit de groep.”

Na het fietsen is er genoeg tijd om bij te kletsen.

Na het fietsen is er genoeg tijd om lekker bij te kletsen

Mengelmoes van mensen

Om half acht ’s avonds kon het reisgezelschap aanschuiven voor het diner in het hotelrestaurant. Na het eten bleef iedereen vaak in de zaal of buiten op het terras spelletjes doen. “Dat was heel gezellig, omdat groepjes zich ook steeds weer mengden en je iedereen goed leert kennen. Dan merk je ook wel snel genoeg of je wel of geen klik hebt met iemand.”

Dat haar mede-Vibers uit heel Nederland kwamen en allemaal verschillende achtergronden hadden, maakte het volgens Sammy extra leuk. “Het is een mooie mengelmoes van drukke en rustigere mensen. Je komt door zo’n vakantie ook uit je eigen bubbel. Zo was ik op het moment dat ik vorig jaar naar Oostenrijk ging, op zoek naar een andere baan. Door de gesprekken die ik daar had, raakte ik ook weer geïnspireerd door andere, voor mij nieuwe beroepen.”

Los van eigen leven

Voor Sammy had de vakantie geen romantische afloop, maar dat was voor haar ook niet de insteek om op singlereis te gaan. “Het is leuk dat je met gelijkgestemden bent en dat je even loskomt uit je eigen leven. Omdat alles tot in de puntjes geregeld is, hoef je ook bijna nergens over na te denken. En omdat ik continu aan het socializen was of op de fiets zat, heb ik mijn telefoon amper aangeraakt. Dat laatste maakt het voor mij wel het ultieme vakantiegevoel.”

Dit wordt mijn nieuwe bestemming

Een derde VillaVibes vakantie ziet Sammy dan ook wel zitten. “De reis naar Levi in Lapland staat hoog op mijn lijstje, maar die is supersnel volgeboekt. Ik begreep dat er meer reizen komen naar Lapland, omdat het zo’n populaire bestemming is, dus daar wacht ik nu op. Dan ben ik er hopelijk als eerste bij.”

Wil jij ook op Hike óf Bike naar Molveno? Je bekijkt deze singlereis dan hier.

CTA afbeelding

Speciale kortingen ontvangen?

Meld je aan voor de VillaVibes nieuwsbrief.

Bijna vol alarm

Meld je gratis aan voor het Bijna vol alarm van deze reis. Je ontvangt een mailtje als we zijn aanbeland bij de laatste plekjes.

"*" geeft vereiste velden aan